۲۸ مهر ۹۳ ، ۱۳:۴۷
آموزشگاه ایده آل تفت ۰ نظر Share

25 ذی الحجه


25 ذی الحجه روز نزول هل أتی درشأن اهل بیت پیامبر اعظم گرامی باد

سوره انسان
سوره انسان در مدینه نازل شده است و دارای 31 ایه می باشد.برای این سوره نام‌های متعددی است که مشهورترین آنها «ا نسان» ، «دهر» و «هل اتی» است که هرکدام از آنها از یکی از کلمات ابیدای سوره گرفته شده‌است.
محتوای این سوره به پنج موضوع تقسیم می شود :

آفرینش انسان از نطفه و سپس هدایت و آزادی اراده او

سخن از پاداش ابرار و نیکان که شان نزول خاصی درمورد اهل بیت دارد

دلائل استحقاق این پاداش‌ها

اهمیت قرآن، و طریق اجرای احکام آن

حاکمیت مشیت الهی (در عین مختار بودن انسان)

...


شأن نزول سوره انسان
درباره شأن نزول این سوره از امام باقر (علیه السلام) روایت شده است: امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) در دوران کودکی بیمار شدند پیامبر (صلی الله علیه و اله وسلم) از آنها عیادت کرد و به امام علی (علیه السلام) فرمود: ای ابالحسن اگر برای فرزندانت نذری کنی خداوند به ایشان عافیت می بخشد.
امام علی(علیه السلام) و فاطمه (سلام الله علیها) و فضه نذر کردند که سه روز روزه بگیرند تا بیماری حسنین شفا یابد. بچه ها بهبودی یافتند در روز اول هنگام افطار مسکینی به در خانه آمد و تقاضای غذا کرد. ایشان غذای خود را به او دادند. روز دوم هنگام افطار یتیم و در روز سوم اسیری به در خانه آمدند و آنها غذای خود را به آنها دادند.و خود با آب افطار نمودند روز بیست و پنجم ماه ذی الحجه جبرئیل بر پیلمبر اکرم نازل شد و این سوره را بر ایشان قرائت و وارد نمود.


فضیلت و خواص سوره انسان

 

 امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمودند: قرائت سوره انسان موجب تقویت و نیرومندی روح و قوی شدن اعصاب و آرامش یافتن اضطراب است و اگر کسی که در قرائت آن ضعیف است و نمی تواند آن را بخواند اگر این سوره را بنویسد و پس از شستن آب آن را بنوشد از ضعف نفس نجات می یابد و نتیجه بخش است
- رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در فضیلت این سوره فرمودند: هر کس سوره انسان را قرائت نماید پاداش او بهشت و حوریان بهشتی خواهد بود. 
-امام صادق (علیه السلام) همچنین فرمودند: هر که سوره انسان را قرائت نماید خداوند او را با تعداد زیادی از حوریان بهشتی تزویج نماید و در سرای باقی با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم خواهد بود. 
- در سیره امام رضا علیه السلام آمده است: ایشان در نماز صبح روز دوشنبه و پنجشنبه در رکعت اول سوره حمد و انسان و در رکعت دوم بعد از حمد سوره غاشیه را قرائت می نمودند و می فرمود: هر کس در نماز صبح روز دوشنبه و پنجشنبه اینگونه نماز بخواند خداوند در این دو روز ایشان را از شرور در امان می دارد. 
- امام صادق علیه السلام همچنین فرمودند: من ضامنم برای هر یک از شیعیانم که در نماز صبح روز پنجشنبه سوره انسان را بخواند و اگر در آن شب یا روز بمیرد با امنیت و بدون حساب از گناهانی که انجام داده وارد بهشت می شود و دیوان حسابرسی برای او باز نمی شود و در قبر از او پرسشی نخواهد شد و اگر زنده بود در حفظ و امان الهی است و آفات دنیا از او برداشته می شود و چیزی از جنبنده های زمینی تا پنجشنبه بعد به او آسیبی نمی رساند

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

تصاوير منتخب